Donderdagmiddag 9 januari 2019 hebben Ilona en ondergetekende onder het genot van een kopje thee een aantal vragen doorgenomen. Ilona is voor veel DVC’ers een vertrouwd gezicht op sportpark De Nevelhorst en net als haar man Rudy, al jarenlang actief in verschillende commissies. Meteen viel op dat Ilona heel open en hartelijk is. Nu ze zo’n drie maanden in functie is, wilde de Communicatiecommissie graag horen hoe het secretariaat en het bestuur haar bevalt.

Kun je in het kort aangeven wie je bent en wat je zoal doet?
Ik ben een (meestal) vrolijk en optimistisch mens, die graag behulpzaam is. Sinds kort werk ik 16 uur per week op de administratie van EMS, een sponsor van DVC’26. Thuis geniet ik van mijn hondjes en tuinier ik graag. Ook ondersteun ik familieleden op bijvoorbeeld administratief gebied.

Hoe ben je bij DVC’26 terechtgekomen en wat heb je allemaal bij de club gedaan?
Eigenlijk kwam ik via mijn oom bij DVC’26 terecht. Met hem ging ik voetbalwedstrijden kijken. Toen mijn veel jongere broertje ging voetballen, ben ik actief geworden als jeugdleider. En van het een komt het ander. Zo zat ik ook in de Activiteitencommissie voor de jeugd, heb ik, samen met Rudy, het Wedstrijdsecretariaat van de senioren gedraaid, de spelerspassen geregeld en ben ik tot heden op zondag aanwezig bij de zondagdienst. Ook voor het 2e regelde ik eerder een aantal zaken.

Hoe ben je Secretaris bij DVC’26 geworden?
Door Gerry Schuurman. Zelf had ik nooit over deze mogelijkheid nagedacht tot Gerry mij vroeg of ik interesse had zijn functie over te nemen. Ik heb niet meteen ja gezegd, want ik wilde eerst goed weten wat het Secretaris-zijn inhoudt. Ook had ik een gesprek met de andere bestuursleden. Na drie dagen was ik eruit en sinds de Algemene Ledenvergadering van 22 oktober 2018 ben ik in functie.

Bij deze gelegenheid wil ik Gerry bedanken voor de manier waarop hij mij op weg heeft geholpen en voor alle informatie die hij mij op stickie gaf, waarvan ik nu dankbaar gebruik maak! En fijn dat ik op hem kan terugvallen, als ik nog met vragen zit.

Welke eigenschappen en werkervaringen komen je goed van pas bij het secretariaat?
Ik kan zaken goed structureren. Dat is nodig om overzicht te houden en gemaakte afspraken op tijd na te komen. Vanuit mijn kantoorwerkzaamheden ben ik ook gewend aan het plegen van telefoontjes. Dat doe ik liever dan mailen en WhatsAppen. Ik ben voor persoonlijk en direct contact. Verder ben ik, denk ik, open en toegankelijk voor iedereen. Van nature ben ik een flapuit. Dat is in de functie van secretaris niet altijd handig…

Welke taken van het secretariaat spreken jou het meest aan?
Eigenlijk alles. De zaken die je moet regelen zijn zo divers: subsidies aanvragen, verslagen schrijven, een inleidend woordje spreken op een bijeenkomst, het nodige uitzoekwerk, … Noem maar op, ik doe het graag.

Als secretaris ben je onderdeel van het bestuur. Daarin heeft ieder zijn eigen taken. Goed samenwerken en elkaar feedback geven, is daarbij belangrijk. Sinds de laatste Algemene Vergadering hebben de commissies meer verantwoordelijkheden. Het is afwachten of dat overal goed wordt opgepikt en gaat draaien. Het bestuur zal dit goed moeten volgen.

Hoe heb je de eerste drie maanden als secretaris ervaren? Hoeveel tijd ben je bezig voor de club?
Ik vind het secretariaat heel leuk. Ik leer veel en ben betrokken bij nieuwe ontwikkelingen zoals de Open Club. Het kost mij tussen de 0 en 20 uur per week.

Welke ideeën en verwachtingen heb je voor de toekomst van DVC’26?
DVC’26 heeft nog een lang leven voor zich. Ik vind het goed dat er wordt gekeken hoe we de accommodatie meer en beter kunnen benutten en het ‘Open Club’-plan. Daar werkt en denkt Sport Events Montferland ook in mee. Waarschijnlijk zullen er verbouwingen gaan plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan de oude kleedkamers.

Na dit laatste antwoord bedank ik Ilona voor het gesprek en haar openheid!

Annèt Lammers
Communicatiecommissie DVC’26

clubshop_cta
speedsoccer_cta
app_cta